Optimalisatie warehouse bij Grolleman

“Met deze nieuwe inrichting en een beter doordacht ruimtegebruik creëren wij een verhoging van 40% van onze invriescapaciteit"

Grolleman-ColdStoreGrolleman Coldstore heeft de inrichting van haar coldstore in Apeldoorn geoptimaliseerd met geautomatiseerde magazijnkranen en stellingen van MotracLinde en haar nieuwe zusterbedrijf Reesink Logistic Solutions (RLS).

Daarmee kan deze specialist in vriesopslag alle logistieke werkzaamheden met een twee ploegendienst verwerken, in plaats van de huidige drie en flexibeler doorgroeien.

Technisch bedrijfsleider Peter Kieftenbelt vertelt zijn projectervaringen.

Grolleman Coldstore is een logistieke dienstverlener voor klanten die producten willen laten verpakken, koelen, invriezen en opslaan. Vooral vlees producerende en -verwerkende bedrijven behoren tot de klantenkring. Grolleman Groep is begin jaren ’70 gestart vanuit een kleine vriescel in Olst. Inmiddels is het een succesvol groeiend familiebedrijf dat enkele honderden tonnen vlees per etmaal verwerkt in Apeldoorn. Na een uitbreiding in 2018 neemt die capaciteit toe met 40%.

Logistieke kei
“Hans Grolleman, één van de bedrijfseigenaren, is een kei in logistieke optimalisaties”, vertelt Kieftenbelt. “Om optimalisatiekansen te ontdekken en inzicht te houden in alle processen, is hij daarom dagelijks op de werkvloer aanwezig.”

Grolleman-ColdStore-magazijninrichting
Het Grolleman Coldstore Warehouse in Apeldoorn is in 2014 voor de laatste keer uitgebreid en verduurzaamd, waarna het hele pand de BREEAM-certificering ‘very good’ heeft gekregen. “Alle logistieke systemen moeten hier onder extreme vrieskou en intensief gebruik functioneren”, vervolgt Kieftenbelt. “Met onze heftrucks wordt in drie ploegen 24 uur per dag gewerkt, waardoor ze binnen amper 3 jaar hun levensduur van zo’n 15.000 uren bereiken. Om onze verwerkingscapaciteit en efficiency te verhogen, vervangt MotracLinde/RLS een deel van de magazijnheftrucks door geautomatiseerde kranen.”

Vertrouwen
Bij de leverancierskeuze voor Grolleman’s nieuwe magazijninrichting waren kennis, ervaring en zakendoen met een betrouwbaar Nederlands bedrijf de belangrijkste criteria.

“Bij projecten krijg je altijd te maken met onverwachte omstandigheden en wijzigingen in de oplossing of planning”, aldus Kieftenbelt. “In die situaties moet je snel oplossingsgericht met elkaar kunnen schakelen. Wij hebben hier helaas al leveranciers meegemaakt die door de kou en intensief gebruik de beloofde oplossing niet werkend konden opleveren en vervolgens uit het project zijn gestapt.

MotracLinde kennen wij al jaren als een betrouwbare leverancier van heftrucks en andere magazijninrichting. Na de overname van Lalesse Europe door hun moederbedrijf Royal Reesink werden zij, samen met het nieuw opgerichte bedrijf ‘Reesink Logistic Solutions’, de meest geschikte leverancier voor het geautomatiseerde kranenproject”.

In tegenstelling tot andere bedrijven realiseert Grolleman Coldstore logistieke projecten niet op basis van een dichtgetimmerd programma van eisen, maar op basis van het vertrouwen dat gemaakte afspraken worden nagekomen. “Wij zoeken betrokken partners die ons bedrijf helpen te optimaliseren en te innoveren.”

Grolleman-ColdStore-magazijninrichting2 Grolleman-ColdStore-magazijninrichting3
Advies en realisatie
MotracLinde/RLS heeft Grolleman Coldstore allereerst geadviseerd over de meest efficiënte interne logistiek. Gebaseerd op geautomatiseerde kranen met bijbehorende nieuwe palletstellingen en hergebruik van aanwezige hef-en reachtrucks.

Daarna is de ombouw binnen enkele weken gerealiseerd. “Alle verrijdbare stellingen zijn vervangen door vaste stellingen voor zo’n 3.000 palletposities, met rijbanen voor de kranen”, vervolgt Kieftenbelt. “Met deze nieuwe inrichting en een beter doordacht ruimtegebruik creëren wij een verhoging van 40% van onze invriescapaciteit.

Verder worden alle verplaatsingen met de kranen aanzienlijk efficiënter verwerkt dan met heftrucks. Na enkele maanden operationeel werken met de nieuwe inrichting gaan wij alle logistieke werkzaamheden voortaan met 2 ploegen uitvoeren, in plaats van met 3.

Terugkijkend op het project ben ik te spreken over de geleverde oplossing en ook de inzet en betrokkenheid van het installatieteam. Zij hebben hard gewerkt om onze planning te halen. Tenslotte heeft MotracLinde/RLS er ook nog voor gezorgd dat orders uit ons ERP-systeem via een WMS door de kranen worden verwerkt, inclusief een aantal managementrapportages voor de benodigde monitoring en bijsturing.”

Trucks voor coldstores
Linde Material Handling maakt al jaren heftrucks voor in de coldstores. “Deze heftrucks zijn uitgerust met unieke elementen die speciaal voor coldstores ontwikkeld zijn”, aldus Linde MH inn een toelichting. “Denk hierbij aan verwarmde polycarbonaat ramen en naadloze isolering, waardoor geen tocht kan ontstaan. Met de reachtruck R17XHD heeft de chauffeur een extreem ruime en comfortabele werkplek.”

Grolleman-ColdStore-magazijninrichting4

Om een hef- of reachtruck in een coldstore optimaal te laten functioneren, is het belangrijk dat de olie niet dik wordt en goed blijft stromen. Daar worden de machines van Linde dan ook op gebouwd. Bij de fabriek in Aschaffenburg test Linde de trucks in een ruimte waar ze aan extreme koude temperaturen worden blootgesteld. “Zodra de truck uit deze ruimte rijdt, is het geraamte dan ook helemaal bevroren en zit er overal ijs op de truck”, aldus Linde. “Maar de olie is niet bevroren, waardoor de truck nog steeds z’n werk optimaal uitvoert.”

Linde heeft haar heftrucks zo ontworpen dat de lithium-ion batterijen aan extreme kou kunnen worden blootgesteld met minimaal energieverlies. Daarmee is zij naar eigen zeggen een van de weinige heftruckleveranciers die garanderen dat de truck nog steeds vol ingezet kan worden, ondanks de kou.”

Hoe ze dit kunnen garanderen? Linde maakt in plaats van massaproductie, voor iedere klant en/of iedere toepassing een heftruck op maat. “Dat houdt in dat de lithium-ion batterijen (die Linde in samenwerking met BMZ ontwikkeld), zoveel testen en aanpassingen hebben ondergaan dat ze nu optimaal communiceren met de heftruck. De data van de batterij wordt weergegeven in het display in de cabine.

Ook zijn de trucks robuuster en beter beschermd tegen omgevingsfactoren.” In specifieke gevallen worden de heftrucks meegenomen naar de Oostenrijkse Alpen waar ze niet alleen aan de kou worden blootgesteld, maar ook aan moeilijk begaanbare wegen.


Oplossing: Magazijninrichting


Ook behoefte aan advies op maat en een Magazijninrichting advies
efficiënt, ergonomisch en veilig magazijn?

Gerelateerde cases:

  • Magazininrichting Continental Bandenhotel

    Marcel van Omme van Pon Logistics:

    “Een betere oplossing, die tevens de gewenste, hoge opslagdichtheid biedt, was er niet.”
    Lees verder >>

  • Magazijninrichting en magazijn automatisering

    Rimmert van Luyn van Hitachi:

    “MotracLinde bleek het beste in staat om onze problematiek te analyseren en een passende oplossing te bieden.”
    Lees verder >>

  • Klantcase magazijninrichting bij Nabuurs

    Twan Fransman van Nabuurs:

    "Voor ons is MotracLinde een onafhankelijke adviseur die met kennis van zaken er aan heeft bijgedragen dat ons logistieke proces vlekkeloos verloopt."
    Lees verder >>

Heeft u een vraag

Voor vragen kunt u altijd bij ons terecht:

Stel je vraag