De meest succesvolle elektrische heftruck ter wereld

Februari 2018
Meest succesvolle heftruck;

Bij Linde Material Handling is de 111.111ste elektrische heftruck uit de 386-serie van de band gerold

De elektrische Linde heftruck uit de 386-serie is de meest gebouwde heftruck in zijn soort. Nummer 111.111 is onlangs van de band gerold. Een echt succesverhaal, met twee hoofdredenen: de onovertroffen veelzijdigheid van de truck, en de nu al legendarische betrouwbaarheid.
 
Toen in 2006 bij Linde Material Handling de eerste elektrische E12-20 heftrucks uit de 386-serie van de band kwamen, waren de verwachtingen enorm. Met de hoog gemonteerde neigcilinders, in rubbers gemonteerde aandrijfas en stuur as en een hefmast welke op de aandrijfas gemonteerd is. Daarnaast is er veel aandacht voor ergonomie en comfort voor de chauffeur. Dit model moest het succes van zijn voorganger, de 335-serie, gaan overtreffen. 

In de decennia daarvoor had het bedrijf vooral naam gemaakt met verbrandingsheftrucks – de Hydrostaat is diep verankerd in het DNA van Linde. Toch was daar verandering in aan het komen. "Er was bij onze klanten een heel duidelijke vraag naar een 'E' van Linde, die net zulke prestaties moest leveren als een 'H', maar dan zonder uitstoot", aldus ontwikkelaar Wolfgang Hock, die destijds een grote bijdrage leverde aan de start van de productie. "De verkoopcijfers van het voertuig stijgen nu al elf jaar lang, een duidelijk signaal dat de markt de truck waardeert en de beloofde prestaties waarmaakt."

Succesvolle Linde heftruck - 386 serie


Hoge productiviteit
De 386 heeft een aantal eigenschappen die zorgen voor een hoge productiviteit. De vooras, voorzien van 2 wisselstroom rijmotoren in combinatie met traction control, zorgt op elke ondergrond of helling voor uitstekende grip. De vierwiel variant kan dankzij zijn pendelende combi-as de draaicirkel van een driewieler evenaren. En de losgekoppelde bestuurderscabine, die het merendeel van de trillingen tegenhoudt, zodat de bestuurder er zo min mogelijk last van heeft. Met de optionele ingebouwde lader kan de batterij in de truck aan elke 400 volt stopcontact opgeladen worden. Sinds 2016 ook te voorzien van een li-ion batterij. En dat alles met een groot aantal veiligheidsfeatures en een ongeëvenaard gevarieerd aanbod aan modellen, met 30 varianten. Zo is er voor elke inzet een passende truck te leveren – in de transportbranche, in de voertuig- en machinebouw en in een productieomgeving. 

De 386-serie wordt in de fabriek in Aschaffenburg geproduceerd en gaat vervolgens de hele wereld over. En het meest fascinerende daarbij is: behalve voor routine-onderhoud hoort de afdeling Service er eigenlijk nooit iets over. "Een voertuig waar je altijd op kunt vertrouwen", zeggen klanten unaniem. 

Jubileum
Het jubileum in Aschaffenburg werd niet alleen gevierd door de medewerkers aan de montageband. Ook collega's van het eerste uur spraken hun felicitaties uit, zoals Alexander Herberich. Hij begeleidde de start van de productie. "We moesten in eerste instantie wel wennen aan zo'n volledig nieuw model. Sommige onderdelen waren anders dan bij de andere series. Maar tegenwoordig kennen we elke schroef bij de voornaam", zegt hij glimlachend.

Andreas Krinninger, directievoorzitter van Linde Material Handling, vertelt: "We ontwikkelen ons bij Linde in hoog tempo tot een aanbieder van oplossingen in de goederenoverslag. Maar dat verandert niets aan de centrale rol die de heftruck speelt binnen ons bedrijf. We blijven er ook onze volledige knowhow en al onze passie in steken. Ik ben er trots op dat Linde fabrikant is van de succesvolste serie elektrische heftrucks ter wereld, en we zullen er alles aan doen om dat zo te houden!"

De Linde 386 serie - driewiel elektrische heftruck (E12-E20 EVO)


Linde E12-E20 elektrische heftruck

Naar de productpagina >>

De Linde 386 serie - vierwiel elektrische heftruck (E16-E20 EVO)


Linde elektrische heftruck E16-E20

Naar de productpagina >>