Factcheck: 7 mythes over AGV's

Februari 2020
7 mythes over AGV;
Een magazijntruck zonder chauffeur? Hoe zou dat werken? Logistiek managers hebben genoeg broodje-aap-verhalen gehoord als het aankomt op AGV's (“automatisch gestuurde voertuigen”). Toch kan de nieuwste generatie autonome trucks op betrouwbare wijze taken uitvoeren volgens een vooraf bepaald patroon. Deze factcheck biedt antwoorden op de meest gestelde vragen over AGV’s, en de grootste mythen worden gecheckt.

Mythe nr. 1: Voor AGV's moeten kabels worden aangelegd in de magazijnvloer.

1.  Voor AGV's moeten kabels worden aangelegd in de magazijnvloer
Vroegere versies navigeerden inderdaad op basis van inductie, waarvoor kabels gelegd moesten worden. Moderne AGV's gebruiken echter de systemen die het meest geschikt zijn voor hun doel. In de meeste gevallen betekent dit navigatie op basis van lasers of camera's, ondersteund door software. Ze kunnen in bijna elke omgeving worden ingezet, zonder dat er in de vloer geboord hoeft te worden.

Linde Material Handling bestuurt hun standaard AGV-producten door middel van innovatieve geonavigatietechnologie: met andere woorden, de AGV's kunnen hun weg vinden zonder dat er fysieke sporen of markeringen aangelegd hoeven te worden, waardoor het gemakkelijker wordt om automatisering te introduceren.

Mythe nr. 2: AGV's en mensen gaan niet goed samen.

2. AGV's en mensen gaan niet goed samen
De waarheid is precies het tegenovergestelde: AGV's zijn ontworpen om een omgeving te delen met mensen en om met ze samen te werken, volgens vastgelegde veiligheidsnormen. Er zijn ook hybride AGV's die zowel handmatige als geautomatiseerde taken kunnen uitvoeren. Bovendien bewegen AGV's zich steeds vaker niet langs vooraf bepaalde routes, maar volgen zij een logistiek medewerker (orderpicker), en stoppen zij automatisch wanneer deze persoon stopt om een product uit een stelling te halen om deze op de AGV te plaatsen.

Mythe nr. 3: AGV's kunnen alleen hele simpele taken uitvoeren.

3.  AGV's kunnen alleen hele simpele taken uitvoeren
In principe kan een AGV alles doen wat een heftruck of magazijntruck kan doen, maar dan autonoom. De truck kan pallets verplaatsen, maar ook ladingen oppakken, heffen en laten zakken naar de vereiste positie. Ze kunnen ook worden ingezet in smalle gangpaden, tot een hoogte van 8 meter, wat vrij letterlijk totaal nieuwe dimensies mogelijk maakt.

Mythe nr. 4: AGV's zijn erg duur om aan te schaffen en in te zetten.

4.  AGV's zijn erg duur om aan te schaffen en in te zetten
De kosten van het inzetten van AGV's hangt af van de complexiteit van de taak en het proces in zijn geheel, niet zozeer van het voertuig zelf. De terugverdientijd van een AGV is erg kort. Dit komt door efficiëntere processen en besparing op arbeid. En afhankelijk van de grootte van het magazijn en de taken die moeten worden uitgevoerd, is het vaak mogelijk om de productiviteit en efficiëntie aanzienlijk te vergroten met AGV's.

Mythe nr. 5: AGV's kunnen niet gemakkelijk worden geïntroduceerd in bestaande omgevingen.

5.  AGV's kunnen niet gemakkelijk worden geïntroduceerd in bestaande omgevingen
Complex installatiewerk en langdurige trainingsperiodes zijn tegenwoordig zeldzaam. Sommige AGV's kunnen zelfs door de klanten zelf worden geïnstalleerd, en ze kunnen doorgaans gemakkelijk en snel worden aangepast op specifieke omstandigheden. Het is bovendien vaak mogelijk om het systeem later nog aan te passen, met behulp van mobiele apps of andere software. Krachtige sensoren zorgen dat AGV's bewust zijn van hun omgeving en dat zij daarop gepast reageren. Ze kunnen hierdoor bovendien reageren op mensen en met de magazijninfrastructuur op een geautomatiseerde of semi-geautomatiseerde wijze.

Mythe nr. 6: AGV's vormen een veiligheidsrisico.

6.  AGV's vormen een veiligheidsrisico
Zelfs wanneer AGV's onafhankelijk door magazijnen bewegen, werken ze op intelligente wijze. Sensoren, camera's en lasers worden gebruikt om objecten en mensen waar te nemen, terwijl lampen en geluiden worden gebruikt om aandacht naar de voertuigen zelf te trekken. Wanneer ze een obstakel herkennen, vertragen of stoppen ze. De AGV hervat automatisch het werk wanneer het obstakel op veilige afstand is.

Mythe nr. 7: AGV's zijn inflexibel en niet schaalbaar.

7.  AGV's zijn inflexibel en niet schaalbaar
AGV's zijn van nature flexibel en kunnen gemakkelijk worden aangepast aan de specifieke behoeften in ieder magazijn. U kunt bovendien beginnen met één of twee AGV's, en meer voertuigen toevoegen naarmate uw behoeften veranderen. AGV's kunnen ook worden gecombineerd met bestaande uitrusting, en processen kunnen volledig of gedeeltelijk worden geautomatiseerd.