MotracLinde presenteert nieuwe pallettrucks met zitplaats

December 2018
Linde D12 R dubbelstock stapelaar zitplaats

MotracLinde heeft het meest uitgebreide aanbod aan pallettrucks en stapelaars in de markt

De nieuwe pallettrucks met zitplaats hebben een hefvermogen van 1.2 tot 2.5 ton.  Met deze pallettrucks, stapelaars en double stackers sluit Linde de uitgebreide vernieuwing van zijn pallettruckportfolio met zit- en staanplaatsen af. Met in totaal 19 modellen heeft het nu veruit het grootste aanbod op de markt.

Het assortiment van pallettrucks en stapelaars is de afgelopen anderhalf jaar geleidelijk vernieuwd en uitgebreid. De laatste innovatie bestaat nu uit de pallettrucks met zitplaats in het hefvermogen van 1.2 tot 2.5 ton. Alle trucks hebben een nieuwe chassisbreedte van 820 millimeter. De trucks zijn ook leverbaar in de bredere RW uitvoering (R = bestuurdersstoel, W = wide/brede uitvoering) met een breedte van 970 millimeter. Alle modellen zijn voorzien van een comfortabele (op verzoek ook met stoelverwarming en hoofdsteun verkrijgbare) bestuurdersstoel, die voorkomt dat de bestuurder vroegtijdig moe wordt. De fijngevoelige TipControl zorgt voor een snelle en nauwkeurige handling. De bestuurder kan alle vork- en mastfuncties heel precies aansturen met zijn duim en wijsvinger, zelfs wanneer hij werkhandschoenen draagt. De pols van de bestuurder wordt ondersteund door een armsteun met hoogteverstelling. De magazijnvoertuigen zijn met name bedoeld voor grote warehouses en productieruimten.

Nieuwe functies voor verbeterde prestaties

Ook op het gebied van performance onderscheiden de nieuwe T20/25 R(W)-pallettrucks, de D12 R(W)-double stackers en de L14/16 R(W)-stapelaars zich. Ze bieden de mogelijkheid om de vorken al tijdens het rijden te heffen of te laten zakken, wat het opslag- en ophaalproces versnelt.

Stoel individueel aan te passen

Uit gesprekken met logistiek managers blijkt dat de ergonomie van voertuigen een essentiële factor is. De stoel is hierin van groot belang, dit moet immers een comfortabele plek zijn om te werken. Daarom zijn de stoelen in deze nieuwe truckrange individueel aan te passen op lichaamshouding. Zo kan de kanteling van de rugleuning, de afstand tot het bedienpaneel en het gewicht worden aangepast via de hendels onder de stoel.

4x Meer veiligheid

De hoge zitpositie van de bestuurder, gepositioneerd in een hoek van 90° ten opzichte van de rijrichting, biedt een goed zicht tijdens het voor- én achteruitrijden. Het zichtveld is door geoptimaliseerde hefmastprofielen nog verder verbeterd. Hiermee heeft de bestuurder uitstekend zicht zowel op de weg als op  de last en dat zorgt voor een optimale veiligheid. Met de optioneel verkrijgbare panoramaspiegel voor pallettrucks met een bestuurdersstoel is echt élke dode hoek rondom het voertuig zichtbaar. Verder beschikken de trucks over 3 autonome remsystemen; de truck remt automatisch bij het loslaten van de rijschakelaar, bij het verlaten van het gebied boven de dodemansknop en bij het indrukken van de noodstopknop.

Elektrische pallettruck veilig werken

Linde stapelaar met zitplaats L14 L16 R

Op locaties waar zware en vaak wisselende lasten verplaatst moeten worden, is Linde Load Management aan te bevelen. Dit assistentiesysteem laat de gebruiker de belangrijkste lastgegevens op een kleurendisplay zien. Zo weet hij altijd welk gewicht er op dat moment op de vorken ligt en tot welke hoogte hij de last zonder risico's kan heffen.

Altijd de gewenste snelheid

Bij de nieuwe trucks is het mogelijk om maximale snelheden in te stellen, mét en zonder lading. Klanten kunnen daarmee zelf beslissen over de configuratie van hun trucks. De snelheid ligt tussen de 8 en 12 km/h. Om te voorkomen dat de vorken de grond raken bij het vooruitrijden op een helling, kan, wanneer de vorken zijn neergelaten, de snelheid tot 6 km/h worden verlaagd.

Batterij- en fleetmanagement

De magazijntrucks zijn leverbaar met loodzuurbatterijen of met li-ion-batterij met strategisch geplaatste lader t.b.v. tussenladen, een pakket waar steeds meer vraag naar is bij klanten. Daarnaast is er voor alle voertuigen Linde connect beschikbaar. Dit moderne datasysteem voor fleetmanagement regelt de toegang tot het voertuig, registreert schokken en analyseert het voertuiggebruik om hier vervolgens optimalisaties voor het gebruik uit af te leiden.

Special features

Afhankelijk van de toepassing hebben de magazijntrucks nog andere speciale features. De Linde D12 RW, een double stacker met een hefvermogen van 1.2 ton, heeft bijvoorbeeld Linde Speed Management aan boord. Dit assistentiesysteem berekent bij het transport van twee pallets de maximale snelheid waarbij veilig gewerkt kan worden (op basis van de last op de geheven vorken). Dit zorgt voor een nog hogere omslagcapaciteit en meer veiligheid.

Verdere bijzonderheden is het grote aantal verschillende mastuitvoeringen met een hefhoogte tot 6.2 meter en een snelheffunctie waarmee de hefsnelheid waar nodig tot 33 procent kan worden verhoogd. Net als de double stacker kunnen ook de Linde L14 R(W)- en L16 R(W)-stapelaars (met een hefvermogen van respectievelijk 1.4 en 1.6 ton) worden uitgerust met de beproefde Linde BlueSpot. Daarnaast zijn er voor de pallettrucks T20 R(W) en T25 (R)W optioneel sterke werklampen verkrijgbaar voor inzet in slecht verlichte werkomgevingen.

Pallettrucks met staplatform

Eerder dit jaar lanceerde Linde Material Handling al de T20 SR- en T25 SR-pallettrucks met een sta-platform aan de zijkant en een hefvermogen van 2 en 2.5 ton. Deze beide trucks hebben een chassisbreedte van 790 millimeter.