Wereldpremière voor de Linde Roadster met waterstofaandrijving

Februari 2019
Linde roadster metwaterstofaandrijving;

Revolution meets Evolution

Het Roadster-concept van Linde Material Handling is een compleet nieuwe standaard op het gebied van zicht en veiligheid voor trucks. Een unieke constructie met vele voordelen, waar nu ook een van de meest veelbelovende energiesystemen aan toe is gevoegd. Het resultaat: de eerste Linde Roadster voorzien van waterstof!

Het is een van de essentiële vraagstukken in de goederenoverslag: welke aandrijftechnologie is het beste geschikt voor de omstandigheden waarin de heftrucks moeten werken? Om antwoord te kunnen geven op die vraag, moeten fleetmanagers rekening houden met allerlei factoren. Worden de heftrucks binnen of buiten gebruikt? Wordt er gewerkt in één of in meerdere shifts? Welke goederen moeten er verplaatst worden? Hoe is de infrastructuur op locatie? En welke energiebron en aandrijving is het beste met het oog op de total cost of ownership? "Onze klanten zijn op zoek naar energiezuinige oplossingen. De CO2-footprint speelt steeds vaker een doorslaggevende rol", aldus Markus Weinberger, International Product Manager Energy Solutions bij Linde Material Handling. "Onze verkoopadviseurs hebben de keuze uit een enorm aantal mogelijke energieoplossingen. Van elektrische aandrijvingen voorzien van een loodzuur- of lithium-ion-batterij tot waterstofaandrijving of verbrandingsmotoren op diesel, lpg of aardgas. Wat de beste oplossing is, hangt altijd af van de omstandigheden op locatie."

Linde Material Handling houdt zich al twee decennia bezig met de ontwikkeling van heftrucks op waterstof die in serie geproduceerd kunnen worden. "We waren in 1997 de eerste die zich intensief ging bezighouden met deze veelbelovende technologie en we hebben in 2010 de eerste apparaten opgenomen in de serieproductie", vertelt Weinberger. "Tegenwoordig heeft het merk Linde het grootste aanbod aan trucks op waterstof op de markt. Circa 80 procent van alle modellen is te bestellen met deze veelbelovende energievariant. Denk bijvoorbeeld aan pallettrucks, trekkers en reachtrucks en aan heftrucks, inclusief het Roadster-model."

Een slimme combinatie

De Linde Roadster is een combinatie tussen een bijzondere heftruck en een bijzonder energieconcept. De doordachte voertuig lay-out zorgt voor optimaal zicht op de weg en op de last. Dit komt voor een groot deel doordat de A-stijl is weggelaten. De krachten die vrijkomen worden via de hoog gemonteerde neigcilinders en via het beschermde dakframe langs het contragewicht afgevoerd.  Daardoor zijn de Roadster-versies van de elektrische Linde heftrucks E20 tot E35 met name geschikt voor logistieke en industriële omgevingen waar veel personeel op de werkvloer is. Ook is het zichtveld groter geworden. Daardoor kan de bestuurder beter precisiewerk verrichten, zoals het afzetten van goederen in containers.

"Omdat de Roadster vooral binnen optimaal gebruik maakt van zijn kwaliteiten, leek de combinatie met waterstoftechnologie ons ideaal", licht Linde-expert Weinberger de uitbreiding van het portfolio toe. Het energiesysteem produceert tijdens het gebruik immers geen uitstoot. De energie wordt gewonnen uit de chemische reactie tussen zuurstof en waterstof. De stroom die zo geproduceerd wordt, komt terecht in een lithium-ion-batterij, die op zijn beurt weer de rij- en hefmotor voedt. De batterij dient tegelijkertijd ook als tussentijdse opslag voor teruggewonnen remenergie en als "vermogensreserve" bij piekbelastingen. De restproducten van dit proces zijn alleen warmte en puur water. Het water wordt weggepompt wanneer er waterstof wordt bijgevuld.

Linde roadster met waterstofaandrijving

En nu het toch over tanken gaat: dat is meteen het sterkste punt van waterstoftechnologie. Een complete tankbeurt duurt namelijk maar drie minuten. Dat zorgt voor een maximale beschikbaarheid, met name bij intensieve inzet in meerdere shifts. Hier zorgt het energiesysteem bovendien voor een continu werkvermogen. Omdat batterijwissels dankzij het eenvoudige, snelle en schone tankproces overbodig zijn geworden, is de waterstof-Roadster zelfs geschikt voor gebruik in sectoren waarin hygiëne cruciaal is, zoals de farmaceutische industrie of de levensmiddelenindustrie.

Uiteraard speelt ook de factor zuinigheid een doorslaggevende rol. Linde-expert Markus Weinberger: "Onze onderzoeken en praktijktests laten zien dat waterstofsystemen economisch rendabel zijn bij een vloot met ongeveer 20 voertuigen of meer. Wanneer een bedrijf al een eigen waterstofinfrastructuur heeft, omdat er al waterstof nodig is voor de productie, dan wordt het concept financieel nog aantrekkelijker." Daar komen ook nog eens allerlei milieuvoordelen bij. Denk bijvoorbeeld aan de levensduur van een waterstofaandrijving, die met circa 10.000 bedrijfsuren bijzonder lang is en aan de CO2-besparingen wanneer de geproduceerde waterstof afkomstig is uit hernieuwbare bronnen, zoals biogas of elektrolyse via zonne- en/of windenergie.